عوامل ریزش اعتقادی در قران (6)

 

 

6-دنیا طلبی

در مسیر بندگی اتفاقاتی صورت می پذیرذ که خبر از امتحانی بزرگ می دهد. از جمله این امتحانات تقابل میان ایمان و شرک است. این اتفاقات ممکن است از جانب خداوند متعال باشد که بخواهد بندگانش را بیازماید؛ و یا از سوی کفار و مشرکین بر مسلمانان تحمیل شود. در هر صورت آنچه که حائز اهمیت است، جهاد و از خود گذشتگی در راه ایمان و باور های دینی می باشد تا در رویا رویی نور و ظلمت بتواند تصمیم درست را انتخاب بکند.

یکی از صحنه های تقابل ایمان و کفر، امور مادی و مسائل اقتصادی می باشد. گاه خداوند متعال نعمت های بی شماری را که به بنده ای ارزانی داشته بود را از دست او می گیرد، نظیر آنچه که در مورد حضرت ایوب اتفاق افتاده است تا میزان ایمان بنده اش را محک بزند.

و گاه دشمنان دین، محاصره اقتصادی و تحریم را به دین داران تحمیل می کنند. نظیر محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابی طالب و تحریم اقتصادی کنونی کشور اسلامی ایران که در صدد به زانو در آوردن مسلمانان و جدا کردن آنان از عقایدشان هستند.

قران کریم ریشه ریزش عده ای از دین داران را در ترجیح ندادن خواسته های دینی به منافع دنیوی است. آنجا که منافع مالی برخی از ایشان به خاطر ایمانشان به خطر می افتاد، از ایمان خود بر می گشتند.

مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ ... فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ...* ذَلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ...(1)

آنان که پس از ايمان آوردن خود به خدا كفر ورزد ... بر آن عده غضبی از سوی خداوند است ... * زیرا آنان زندگی دنیا (و لذات آن را) بر زندگی آخرت ترجیح دادند.

آیه اول به غضب خداوند بر کسانی که بعد از ایمانشان به مسیر کفر برگشتند، اشاره دارد؛ و در آیه بعد علت این برگشت به کفر را اینگونه بیان می کند که چون آن ها زندگی مادی را دوست داشتند، نتیجتا در تعارض بین ایمان و ثروت مورد دوم را انتخاب کردند؛ و از دین خود برگشتند. از این رو مستحق غضب و عذاب خداوند است. با این بیان دنیا طلبی نیز در ردیف عوامل ریزش قرار می گیرد.

 

منبع :

1 - سوره نحل ، آیات 106 و 107


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: انسان شناسیهدایت و ضلالت
برچسب‌ها: دنیا طلبی دین و مادیات

تاريخ : جمعه 24 / 6 / 1395 | 13:41 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.